India part 2: Jodhpur, Udaipur, Pushkar, Agra en Varanasi

22 februari 2016 - Kathmandu, Nepal

Terwijl ik dit blog schrijf zit ik in een super chille, luxe, comfortabele bus die ons van India naar Nepal brengt. In Nepal start al weer het tweede deel van mijn reis: 4 weken stagelopen in het Kanti Childrens Hospital in Kathmandu en trekking van ongeveer 2 weken door de Himalaya. Maar dat betekent ook dat de eerste weken reizen door India er al op zitten! De tijd is zo snel gegaan en ik heb hier zoveel meegemaakt.

Zoals ik in mijn vorige blog schreef zijn we begonnen in Delhi en vervolgens zijn we naar Jaipur, Bikaner en Jaisalmer gegaan. Daarna ging onze reis verder naar Jodhpur. In ons hostel zaten 3 studenten uit Groningen, dus daar zijn we 2 dagen mee opgetrokken. Eerst zijn we naar het fort van Jodhpur gegaan en dat vond ik denk het meest indrukwekkende fort van alle forten die we in India hebben gezien. Het staat boven op een hoge berg en de muren zijn ook nog eens super hoog. Echt bijna onmogelijk om dit fort binnen te dringen! Ook het uitzicht over de stad is erg mooi, want je ziet dan alle mooie blauw geschilderde huizen (Jodhpur betekent namelijk blauwe stad). Aan het einde van de middag zijn we naar de kookwinkel van Rika gegaan voor een kookcursus. We hadden dit aangeraden gekregen van 2 andere meisjes die vorig jaar daar waren geweest. Helaas was Rika een beetje ziekjes, dus we hebben alleen wat simpele dingen geleerd, maar dat was ook al verrukkelijk! Ik weet nu hoe je de beste chai (hele zoete Indiase thee) moet maken, Indiase chapati (die zijn wel echt anders dan de Keniaanse) en lassi. S avonds hebben we met de Nederlandse jongens nog wat gedronken en spelletjes gespeeld. De volgende ochtend hadden we daardoor een beetje opstart problemen, dus we hebben rustig aan gedaan. We hebben een paleis en een groot meer bezocht. Bij ons op de kamer sliep een Indiaas meisje en samen met haar zijn we wat s avonds wat gaan eten. Tegenover het hostel was een hele grote kermis/ markt en ze heeft ons allemaal hele lekkere dingen laten proeven. Het was echt heel gezellig!

De volgende stad was Udaipur waar we met de bus naar toe zijn gegaan, omdat er tussen Jodhpur en Udaipur geen treinen rijden. Deze bus was een hele nieuwe ervaring, want hierin waren slaapcabines gemaakt, waardoor je dus echt kan slapen. Waarom ze deze bussen niet in Europa gebruiken voor de wintersport begrijp ik niet! Helaas was er bij ons niet veel van slapen terecht gekomen: de wegen hier in India zijn namelijk niet zo glad en recht als bij ons, de afmetingen van de slaapcabines zijn gebaseerd op Indiaanse mensen (1,7m lang) en de verwarming stond op stand 5 waardoor het leek op een sauna cabine xD. Maar gelukkig was het geen mega lange busreis naar de stad Udaipur dat ook wel het Venetië van het Oosten wordt genoemd. Het heeft deze naam gekregen omdat het rond een aantal kunstmatig aangelegde meren ligt. Al van oudsher komen hier veel (indiase) toeristen en dat is direct te zien aan de mooie gebouwen en hoe opgeruimd het daar is. We zaten in een heel leuk hostel met een heel mooi uitzicht over het meer. We hebben het city Palace bezocht (het paleis van de koning van de stad. Elke stad hier in het Noorden van India had vroeger zijn eigen koning), we zijn met een skilift naar de top van de berg gegaan waar we de zonsondergang hebben gekeken. We hebben hier een middag paard gereden door de bergen rondom de stad. Dit was voor mij de eerste keer op een paard dus het was soms wel even spannend. Maar toen ik het een beetje begreep vond ik het heel leuk om te doen en het was leuk om de omgeving buiten de stad te zien. S avonds zijn we naar een soort kleine dans show geweest in een theatertje vlak bij ons hostel, wat erg leuk. Het Indiase meisje dat we in Jodhpur hadden ontmoet, woont in Udaipur dus we zijn samen met haar gaan lunchen bij een heel lekker restaurant. Verder hebben die dag heel veel gewandeld als oefening voor onze trekking in Nepal. We zijn eerst naar het andere grote meer in de stad gelopen en aan het einde van de middag naar het Monsoon Palace boven op de berg, waarvan we een hele mooie zonsondergang zagen.

Van het toeristische Udaipur gingen we naar het schattige kleine relaxte hippie stadje Pushkar. Doordat het zo klein was, was een stuk minder hectisch. Het centrum bevond zich rondom een heilig meer en was heel gezellig met leuke winkeltjes en eettentjes. Door dit heilige meer is Pushkar een soort spiritueel centrum, waar mensen naar toe komen om yoga te doen en te mediteren. Een heel ander type mensen liep hier rond dan in Udaipur. In Udaipur voelden we ons in onze backpack kleding underdressed, omdat alle toeristen heel gestyled uit zagen in hun mooie kleding uit de koffer. In Pushkar voelden we ons juist weer heel gewoontjes in onze korte broek en t-shirt, want daar hadden de meeste allemaal dreadlocks en andere hippie kleding aan. Heel leuk om dit verschil zo te zien! We hadden hier een mooi hostel en ze hadden er zelfs een zwembad. Maar toen we aankwamen zat er geen water in, want het was winter. Misschien is dat voor de Indiërs wel zo, maar wij vinden het met een temperatuurtje van 25+ wel zwembad weer. Daarom zijn we een middagje naar het naast gelegen hotel gegaan om daar lekker te zwemmen en te zonnen. Dat was wel even lekker! Naast het hostel was een yoga school waar we 2 ochtenden les hadden op het dak in de ochtend zon. Het was heel erg leuk en daarom willen we het ook vaker gaan doen in de weken van onze stage in Kathmandu. Met een grote groep mensen van het hostel zijn we een middag naar de potato men geweest (deze man mediteert heel veel en eet al 15 jaar niks anders dan aardappel) en daarna zijn we een berg op gelopen voor een mooie zonsondergang. De volgende dag zijn we zelf naar een tempel bovenop een berg gelopen voor een mooie uitzicht. Het waren hele relaxte dagen in Pushkar en we waren goed bij getankt voor de laatste dagen.

Aan het einde van de middag kwamen we met de trein aan in Agra wat echt een hele toeristische stad is. Tot nu toe zijn we nergens in India door locals gewaarschuwd dat we goed op onze tas moesten letten, maar hier wel. Ons hostel zat maar een kilometer van de Taj Mahal af, dus daar zijn we direct een bezoekje gaan brengen. Samen met een paar anderen uit het hostel zijn we naar de achterkant van de Taj Mahal gegaan. De achterkant ligt aan de rivier die je met een bootje goed kan bekijken. Het was echt een heel mooi gezicht in de ondergaande zon. De volgende dag stonden we al om half 7 in de rij, want om 7 uur ging het open. Helaas was het deze ochtend behoorlijk bewolkt/ smoggie (zoals het in de meeste steden in India is), waardoor de opkomende zon zijn mooie licht er niet op kon werpen. Maar ook zonder de zon was het heel gaaf om echt voor de Taj Mahal te staan. Dit wereldwonder zie je vaak op plaatjes, maar als je er voor staat is het nog indrukwekkender en groter. Daarna zijn we naar het Agra fort gegaan, want net als de andere forten die we in India hebben gezien erg mooi was. Als je India bent moet je wel een Bollywoodfilm hebben gezien, dus 's middags zijn we naar de bioscoop gegaan om er eentje te bekijken. Het was heel leuk om een keer een Bollywoodfilm gezien te hebben, maar wat zijn ze slecht! Het draait er in de film vooral om dat de acteurs er heel mooi en aantrekkelijk uit zien, verder gaat het verhaal van de hak op de tak en zijn de decors onrealistisch. Maar de Indiërs vinden het geweldig.

Onze laatste bestemming in India was Varanasi, de stad aan de heillige rivier de Ganges. We hadden inmiddels weer veel vertrouwen gekregen in de Indiase treinen, dus zonder enig voorgevoel gingen we naar het station. Maar helaas helaas, toen we daar aankwamen bleek onze trein een geplande vertraging van 7 uur te hebben. En het bleef niet bij 7 uur, uiteindelijk zaten we pas 12 uur later dan de geplande vertrektijd in de trein en hebben we 12 uur (van 20:00 tot de volgende ochtend 08:00) op het trein station doorgebracht! Dat was op zich al niet fijn, maar door deze vertraging bleef er maar 1 dag Varanasi over in plaats van 2. We wilden namelijk donderdag avond de bus naar Nepal nemen, zodat we maandag goed voorbereid aan de stage konden beginnen. Omdat het niet gelukt was deze bus ticket via internet te kopen, hebben we toch de bus van zaterdagavond genomen (vrijdag ging er helaas geen bus). Nu hadden we 3 dagen voor Varanasi en iets minder voorbereidingstijd voor de stage, maar we zijn 4 weken in Kathmandu dus genoeg tijd om daar van alles te doen. Varanasi is een hele intense en indrukwekkende stad. Het is er super mega druk op straat doordat alle Hindoes moeten proberen om eens in hun leven naar deze stad te komen. Langs de rivier zie je mensen een ritueel bad nemen, hun was daar doen, hun doden langs de oevers verbranden op grote brandstapels en soms zie je zelfs een in witte doeken gewikkeld lijk voorbij drijven (er zijn een paar uitzonderingen van mensen, oa kinderen, zwangere vrouwen en mensen met lepra en de pokken, die niet worden verbrand maar met een zware steen in de rivier gelaten. Als de steen niet goed is vastgemaakt, dan komt het lichaam omhoog). Tijdens een boottochtje met zonsondergang en tijdens een andere boottocht met zonsopgang hebben we dit allemaal gezien. Op al die trappen langs de rivier ook heel veel van die Hindoe mannen met lange grijze baarden en een oranje doek om. Om aan de drukte van de grote straten te ontsnappen hebben we lekker gedwaald door de smalle koele straatjes naast de rivier waar je van alles ziet. Gister middag hebben we nog een yoga lesje gevolgd bij een oude professor in de yoga die daar op de universiteit les geeft. Deze oude man was echt soepel en lenig. Wij waren er echt een stel jonge harken bij xD. Ook hebben we genoten van de laatste dagen Indiaas eten. In Varanasi bij een heel leuk tentje hadden ze de lekkerste bananen lassi's (soort yoghurt drankje) die we in India op hebben. 'S avonds hebben we roti/chapati met verschillende soorten paneer (soort deeg pannenkoeken met een lekker sausje met groente en stukjes witte kaas), echt smullen! We hadden hier een heel chill hostel, dus we hebben ook lekker wat gerelaxt. We waren namelijk nog behoorlijk moe van het nachtje doorhalen op het station en het was in Varanasi goed warm, 30+.

Nu slingeren we langs de rivier de Tisuli door het prachtige landschap van Nepal naar Kathmandu voor het volgende avontuur.

1. Opa en Oma:
    29 februari 2016
    Hallo Iris . Met veel genoegen heb ik je reisverslag gelezen .
    We hopen dat je weer een goede tijd hebt in Nepal .
    Groetjes van Opa en Oma .
  2. Anja:
    6 maart 2016
    Hoi Iris
    Leuk om je reisverslagen te lezen. Je doet ontzettend veel indrukken op als ik dit zo lees.
    En hoeveel foto's heb je al niet gemaakt?
    Hoe verloopt je stage?
    Nog een fijne tijd.

Groeten uit het natte en soms koude Nederland.
    Kees en Anja
  3. Karin:
    6 maart 2016
    Hoi Iris,
    Wat zie je toch veel van de wereld. Om nooit meer te vergeten.
    Geniet van deze tijd.

Gr Karin