Cambodja in vogelvlucht

2 juni 2016 - tp. Phan Thiết, Vietnam

Cambodja in vogelvlucht

Zoals ik in mijn vorige blog al had geschreven zou ik iets korter in Cambodja blijven dan mijn oorspronkelijke plan/ idee was. Maar het is uiteindelijk nog korter geworden doordat het erg slecht weer was in Cambodja als gevolg van de cycloon die over Bangladesh trok. Ik ben eerder naar Vietnam gegaan met de hoop op beter weer daar. Ik ben uiteindelijk maar 7 dagen in Cambodja geweest, vandaar Cambodja in vogelvlucht :).

Siem Reap
Na een lange busreis van Laos naar Cambodja kwamen we na 13 uur eindelijk aan in Siem Reap, de stad die bekend staat om het grote tempelcomplex Angkor Wat. Samen met 4 meiden die in de bus had ontmoet zijn we naar een heel chill hostel gegaan midden in het centrum van Siem Reap. Het was een splinter nieuw super schoon en mooi hostel met hele zachte bedden, goede airco en een zwembad op het dak. Na een late maaltijd op de gezellige night market waren we helemaal kapot en zijn we heerlijk gaan slapen. De volgende dag zijn we naar het National Angkor Museum gegaan om ons goed voor te bereiden op ons bezoek aan Angkor Wat de volgende dag. Het was een mooi museum met heel veel informatie. Siem Reap is na alle dorpjes en kleine steden in Laos echt een grote en moderne stad. Het was weer even wennen, maar het is een hele leuke stad, dus ik was zo gewend. Na ons bezoek aan het museum zijn we al naar Angkor Wat geweest voor de sunset. Met het toegangskaartje voor de volgende dag kon dat namelijk al. Met een tuktuk zijn we naar een berg met een tempel gereden vanwaar je goed de zonsondergang moet kunnen zien. We waren alleen zo stom geweest om onze omslagdoeken te vergeten waardoor we bij de voet van de berg werden geweigerd. We waren niet de eerste die dat overkwam aan de vele stalletjes met broeken, rokken en t-shirts te zien aan de voet van de berg. Super snel had ik daar een super lelijke omslagrok gekocht, want ze hadden helaas niks beters. Toen we weer naar de voet van de berg liepen stonden die bewakers er opeens niet meer die iedereen op hun kleding stond te controleren. Hadden we het dus net zo goed niet hoeven kopen.... Toen we vervolgens bovenop de berg aan kwamen bleek dat er maximaal 300 mensen tegelijk in de tempel op de berg mochten zijn. Voor ons stond er een rij van zeker 200 man die aan het wachten was om de tempel in te mogen, dus de zonsondergang vanaf daar ging hem voor ons niet worden. Wat een pech, haha! Gelukkig wilde het vrouwtje van het kleding stalletje de rok voor 1 dollar minder wel terug kopen, want aan dat lelijke ding had ik toch niks. Onderweg terug naar het hostel konden we nog een beetje genieten van de zonsondergang. S avonds hebben we weer lekker gegeten op de night market en daarna hebben we nog wat geshopt op de leuke markt. Op een t-shirt na heb ik me goed in kunnen houden. Tijdens mijn laatste dagen in Hanoi kan ik echt goed losgaan met shoppen :). Laat werd het deze avond niet, want de volgende dag stond de wekker om kwart over 4. Na een snel ontbijtje werden we om kwart voor 5 opgehaald door onze tuktuk driver voor die dag om op tijd te zijn voor de zonsopgang bij de Angkor Wat tempel. Natuurlijk waren we niet de enige die dit gingen doen en het was goed druk met toeristen. Het nadeel van dit seizoen is wel dat het zo warm is, maar het voordeel is wel dat het niet zooo druk is als in het hoogseizoen. Het was helaas behoorlijk bewolkt waardoor we niet de beste zonsopgang hadden die je kan bedenken, maar dat maakt Angkor Wat niet minder indrukwekkend. Na de zonsopgang hebben we tempel zelf bekeken. De volgende tempel, Bayon met alle gezichten vond ik zelf mooier dan Angkor Wat zelf. Ik vond het een hele leuke tempel met al die glimlachende Boeddha gezichten. De derde tempel was er eentje die ze een aantal jaar geleden voor een heel groot deel hebben gerestaureerd. Dat was wel goed om te zien, maar verder vond ik hem niet zo heel bijzonder. Na deze tempel gingen we eerst even lunchen, want we hadden goede honger gekregen. Bij de vierde tempel Ta Prohm die bekend is van de film Tomb Raider kwam een van de meisjes waarmee ik samen was er achter dat ze haar telefoon kwijt was. Samen met de tuktuk driver is ze het hele stuk terug gereden, maar helaas niet gevonden en ook in het tentje waar we hebben gegeten lag die niet. De kans is heel groot dat ie is gestolen en dat was echt balen! Als laatste zijn we naar de Preah Khan tempel geweest die heel bijzonder was. De tempel was namelijk in een kruisvorm gebouwd met 4 lange gangen en als je door die gangen keek leek het net alsof het spiegel was. Echt gezichtsbedrog, bizar om te zien! De dag hebben we afgesloten met de zonsondergang bij Angkor Wat. Ook nu was er niet echt een zonnetje, maar daarvoor in de plaats een lucht vol met dreigende donkere wolken wat ook een mooi gezicht was. Angkor Wat was leuk, maar ik ben blij dat ik voor 1 dag heb gekozen. Ik had niet nog een dag allemaal tempels hoeven zien die er net iets anders uit zouden zien. 'S avonds hebben we lekker Mexicaans gegeten met wat lekkere cocktails :) en daarna zijn we nog naar bar gegaan waar iedereen (vooral de locals) om half 11 al helemaal uit hun dak ging. Dat kwam wel goed uit, want na deze lange dag had ik het om 12 uur wel gezien. Tijdens mijn laatste dag in Siem Reap heb ik lekker niet veel gedaan. Ik heb een rondje door de stad gelopen en toen het die middag heel hard begon te regenen zat ik lekker in het hostel mailtjes enzo te sturen en te chillen. Voordat ik die avond de nachtbus in stapte naar Sihanoukville heb ik nog met het beginnetje van de kroegentocht meegedaan. En daarna was het wel echt tijd om afscheid te nemen van de leuke groep meiden die ik had ontmoet. Maar misschien kom ik ze nog ergens in Vietnam tegen!

Sihanoukville
Ondanks de horror verhalen die op internet stonden was de nachtbus naar Phnom Phen prima. Ik had ook voor de duurste maatschappij gekozen, want het risico op een in slaap vallende buschauffeur wilde ik niet lopen. In Phnom Phen moest ik overstappen op een andere bus naar Sihanoukville en halverwege die rit begon het opeens keihard te regenen. Naast de regen waaide het ook heel hard en dit slechte weer hield de hele dag aan. Het was zelfs zo slecht weer dat de ferry niet meer vaarde naar de eilanden Koh Rong en Koh Rong Saloem. Ik was hier naar het zuiden van Cambodja gegaan om een paar dagen te relaxen op deze eilanden en misschien nog te gaan duiken, maar dit hele plan viel dus letterlijk in het water. In het hostel hoorde ik dat dit slechte weer het gevolg was van een cycloon in Bangladesh en dat het komende dagen niet beter zou worden. Dat was echt even balen toen ik dat hoorde. In Sihanoukville blijven was sowieso geen optie, want aan een strand met slecht weer heb je helemaal niks. Het was ook geen optie om naar het stadje Kampot te gaan dat 2 uur verder lag, want ook daar zou het regenen en deze plek staat bekend om zijn mooie omgeving die je per scooter kan ontdekken. En scooter rijden in de regen is ook geen pretje. Dus besloot ik om de volgende dag de bus terug te nemen naar Phnom Phen en daarna eerder naar Vietnam te gaan met de hoop dat het weer daar beter zou zijn. Dat was dus een kort verblijf in Sihanoukville!

Phnom Phen
Phnom Phen, de hoofdstad van Cambodja, is een grote westerse stad, maar daardoor wel iets minder gezellig dan Siem Reap. Naast het aanvragen van mijn visum voor Vietnam ben ik hier een dag de bizarre geschiedenis van Cambodja in gedoken. Hoewel op de middelbare school de Vietnam oorlog uitgebreid is besproken, kan ik mij niet herinneren dat de verschrikkelijke jaren voor de bevolking van Cambodja onder het Khmer Rouge regime van Pol Pot is besproken. Van een aantal vriendinnen die al in Cambodja waren geweest had ik er al iets over gehoord, maar dat maakte het niet minder heftig wat ik heb gezien in het Toul Sleng museum en bij de killing fields. Het Toul Sleng museum bevind zich in een oud schoolgebouw dat tijdens het Khmer Rouge regime dienst deed als secret prison waar de gevangenen werden gemarteld. Ze werden gemarteld totat ze een valse verklaring tekenden en dan werden ze naar de naar killing fields gebracht om te worden vermoord. Bij de killing fields moesten ze de gevangenen aan de rand van de put gaan staan en werden ze met verschillende soorten gereedschap hard op hun hoofd geslagen zodat ze dood gingen en in die put vielen. Kogels waren namelijk duur en het maakte te veel geluid, want ook de killing fields waren strikt geheim. Nog gruwelijker was de manier waarop ze baby's vermoorden; namelijk door ze door aan hun voeten vast te houden en tegen een boom te slaan. Deze boom staat er nog steeds. De Kehmer Rouge wilde een staat met alleen boeren en alle intellectuelen werden vermoord. Maar ook de mensen op het platteland hadden het niet best en moesten werken als slaven voor minstens 12 uur per dag met maar een klein beetje eten. Echt gruwelijk wat er in die tijd allemaal is gebeurd in Cambodja en nog maar zo kort geleden, 1975-1978. Maar het meest bizarre is nog wel dat de partij de Khmer Rouge met Pol Pot als leider tot 1993 erkend is als officiële partij en een zetel in de UN. De meeste van deze massa moordenaars zijn nooit vervolgd. Hoe dat is gebeurd snap ik echt niet!

Dat waren mijn belevenissen in Cambodja al weer. Als het weer het had toegelaten had was ik gebleven en had ik meer van die land kunnen zien, maar dat was helaas niet het geval. Wel een goede reden om nog een keer terug te gaan naar Cambodja om daar te relaxen op de mooie zandstranden :). Doordat ik nu eerder naar Vietnam ben gegaan, heb ik daar wel precies een maand (mijn laatste maand al weer!) om te genieten!

1. Opa en Oma:
    9 juni 2016
    Hallo Iris .Het aftellen is begonnen en dan zien we je weer .
    Geniet nog van de laatste weken en tot gauw .
    groetjes Opa en Oma .