Zuid Vietnam: stad, strand, natuur

19 juni 2016 - Đồng Văn, Vietnam

Als ik één blog zou moeten schrijven over alles wat ik Vietnam heb gezien en heb gedaan zou dat niet alleen een enorm lang blog worden, maar het zou ook super moeilijk zijn om me te herinneren wat ik 4 weken geleden heb gedaan. Daarom hier mijn blog over mijn eerste 2,5 week in het zuiden van Vietnam. Ik was dus een aantal dagen eerder naar Vietnam gegaan en dat was een goede keuze geweest. Het weer bleef namelijk slecht in Cambodja en met het mindere weer heb ik mij prima kunnen vermaken in Ho Chi Minh City

Ho Chi Minh City
Na een busreis van 7 uur kwam ik vanuit Phnom Phen aan in Ho Chi Minh City waar het flink regende. Op mijn eerste volle dag daar ben ik naar het War Remnant Museum gegaan die meer uitleg geeft over de Vietnam oorlog. Het was interessant om hier meer over te weten te komen en net als de mensen in Cambodja hebben de Vietnamezen het zwaar gehad tijdens de oorlog. In de middag ben ik naar de Chu Chi tunnels geweest. Dit is een stukje van het enorme tunnel systeem waar de Vietnamezen jaren lang ondergronds hebben geleefd. Nu hebben ze er een museum van gemaakt. Het was indrukwekkend om te zien hoe goed ze die tunnels verborgen konden houden en wat voor slimme trucjes ze hadden bedacht om de Amerikanen te slim af te zijn. Zo kookten ze alleen vroeg in de ochtend zodat de rook samen ging met de ochtend mist en dus niet opviel, de ventilatie gaten hadden de vorm van een mierenhoop en de ingangen waren hele kleine gaten in de grond die je dichtdeed met een houten deksel met daar overheen allemaal bladeren. Ook hadden ze allemaal gemene vallen en boobytraps overal in het bos gelegd voor de Amerikaanse soldaten. Ik kan me echt goed voorstellen dat die Amerikaanse soldaten een trauma aan de oorlog hebben overgehouden, want die slimme Vietnamezen zaten overal. S avonds ben ik met een groepje van mijn hostel uit geweest, wat erg leuk was. De volgende dag heb ik een rondje door de stad gemaakt waarbij ik de highlights heb bezocht, zoals de markt, het oude Franse postkantoor, de Notre Dame van Saigon, het gemeentehuis, een Frans concertgebouw en het Reunification Palace. Voordat ik de bus naar Mui Ne nam ben ik eerst nog met een tour naar de Mekong Delta gegaan. Ik had heel lang getwijfeld of ik het wel zou gaan, omdat het waarschijnlijk heel toeristisch zou zijn. Uiteindelijk ben ik wel gegaan, want voor 6 dollar voor een hele dag kon ik er geen buil aanvallen. Zoals verwacht was heel toeristisch, maar verder heb ik wel een hele leuke dag gehad en heb ik er geen spijt van dat ik ben gegaan.

Mui Ne
Na de Mekong Delta tour heb ik aan het einde van de middag direct een bus gepakt naar Mui Ne, de badplaats waar ik een kitesurf cursus heb gedaan. Via Facebook had ik gehoord dat een ander Nederlands meisje (Lilian) op dezelfde data daar ook een cursus ging doen, dus dat was heel leuk. De dag dat we met de cursus zouden beginnen stond er helaas te weinig wind, maar de voorspellingen voor de komende dagen was gelukkig wel goed. Dus we hebben ons die dag verder prima vermaakt op het strand en aan het mooie zwembad bij ons hostel. De volgende dag stond er gelukkig wel wind en konden we eindelijk beginnen. De eerste les zijn we alleen bezig geweest op het strand met een kleine oefen kite, want die moet je eerst goed onder controle hebben. De tweede les ging we verder oefenen op het strand maar nu met de grote kite en aan het einde gingen we ook even het water in met de kite. De derde les was alleen maar oefenen met de kite in het water en halverwege de les kwam het board erbij. De vierde en laatste lesdag was alleen maar oefenen met de kite en het board wat nog flink lastig is. Je moet namelijk beiden heel goed in de gaten houden, want als je kite even meer aandacht vraagt ben je je board vaak kwijt. Uiteindelijk kon ik een heel klein stukje staan! Maar in Nederland wil ik het kitesurfen verder leren en veel oefenen zodat ik het uiteindelijk echt kan. Het kiten is echt super leuk geweest, maar het kost veel tijd om het te leren. Naast de paar uur kiten elke dag (meer kon niet, want de wind was alleen goed genoeg tussen ongeveer 1 en 4) hebben we lekker gerelaxt aan het zwembad in het hostel en s avonds lekker gegeten. Zo zijn we een avond uitgenodigd om mee te eten met een goat BBQ met alle instructeurs van de kite school wat erg leuk was. Met aantal mensen krijg je een kleine BBQ waarop je zelf het vlees kan bakken en daarna maak met het vlees en de groente springrolls. Ook hebben we een keer Mexicaans gegeten en met een groep uit het hostel zijn we naar een indiaans restaurant gegaan. De laatste avond hebben we met de Nederlandse eigenaresse van de kite school bij een super lekker plaatselijk visrestaurantje gegeten en zijn we daarna na de bekende Dragon bar gegaan. Het was daar op zaterdag avond super druk met Vietnamezen die allemaal uit Ho Chi Minh komen voor het weekend. Ook hebben we één ochtend een tour gedaan met de zonsopgang (vertrek was om kwart over 4!) naar de zandduinen waar Mui Ne om bekend staat.

Dalat
Van Mui Ne zijn we naar Dalat gegaan. Dit leuke plaatsje ligt midden in de mooi bergen op 1500 m en daardoor was de temperatuur daar een stuk aangenamer. Hier was het dan 25 tot 30 graden terwijl het in de rest van Vietnam tussen de 35 en 40 graden is. Hier hebben we één dag gecanyoningd, al glijdend, springend en abseilend van watervallen af. Het was heel leuk om dit weer een keer te doen en vooral de abseil van 65 meter was heel gaaf. Omdat de waterval verweg was het land in, gingen we het laatste stuk met een jeep over allemaal van de modder weggetjes. Samen met de foute nummers die door de speakers schalden en met het enorme mooie uitzicht was dit nog een leuk extraatje naast het canyoningen. Omdat de omgeving hier zo mooi was, zijn we de volgende ochtend met een Easy Rider op pad gegaan. Je gaat dan achterop bij een lokale motorrijder en die brengt je dan naar alle mooie plekken. Het enige wat je zelf dan nog hoeft te doen is genieten van het mooie uitzicht! Zo zijn we langs een koffieplantage geweest waar we een heerlijk kopje Vietnamese koffie hebben gedronken, zijn we naar een waterval geweest en hebben we een zijde fabriekje bezocht. Wat ook leuk was aan Dalat was dat ze daar heel veel aan tuinbouw doen. Onze gids vertelde ons dat een Nederlander tuinbouw hier heeft gebracht omdat het klimaat er zo geschikt voor was. Dus daarom zie hier op de vlakke stukken allemaal kleine plastic kassen met groentes, rozen, gerbera's en nog veel meer. Wat nog heel leuk was aan de hostels in Dalat is dat ze elke avond voor hun gasten een family diner maken en als je wilt kan je dan aansluiten bij de heerlijke maaltijd. Er waren verschillende gerechten en het was heel gezellig om zo met een grote groep te eten.

Hoi An
Van Dalat hebben we de bus genomen naar Hoi An en dat was een flinke zit. Eerst zijn we met een gewone bus in 4 uur van Dalat naar Natrang gegaan over een weg door de bergen met hele mooie uitzichten. Na 2 uur wachten vertrok vervolgens de sleeper bus van Natrang naar Hoi An. We kwamen toen wel een beetje moe de volgende dag aan in Hoi An, dus we hebben rustig aan gedaan. Hoi An staat bekend om de tailor made kleding, dus wij zijn opzoek gegaan naar een goede tailor. Dat was nog niet gemakkelijk, want ik denk dat er wel 100 van die winkeltjes in Hoi An zitten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor eentje die bekend staat als iets duurder maar wel goede kwaliteit. Ik heb een witte blouse aan laten meten en Lilian een jurkje en jumpsuit. Aan het einde van de middag zijn we nog lekker naar het strand geweest. Een kookcursus in de culinaire hoofdstad van Vietnam kon natuurlijk ook niet ontbreken. Na de inkopen te hebben gedaan op de markt hebben we op een mooie locatie geleerd een aantal lekkere Vietnamese gerechten te maken. De volgende dag hebben we een duiktrip gedaan waarbij ik na mijn duikcursus voor het eerste weer heb gedoken. Het was niet de aller mooiste plek om te duiken, maar het was wel leuk om te doen en verder een hele leuke dag! Na een paar pasmomenten zat onze kleding helemaal perfect. Ik ben er erg blij mee, eindelijk een blouse die goed past :). Hoi An is een hele leuke stad die 's avonds echt tot leven komt. Dan zijn er heel veel eettentjes op straat en zijn de straten en huizen heel leuk verlicht met lampionen in alle kleuren. Het is echt een stad om verliefd op te worden met de leuke koloniale gele huisjes en ik kan echt iedereen aanraden deze stad niet over te slaan tijdens een bezoekje aan Vietnam!

Hue
Van Hoi An hebben ik samen met Lilian en een Amerikaans meisje de scooter genomen naar Hue. Dit is een hele mooie route om te rijden en daarom doen bijna alle backpackers dit. Het is ook goed georganiseerd, want je hoeft alleen je spullen voor die dag zelf mee te nemen en je grote backpack wordt naar Hue gebracht. We vertrokken een beetje laat, rond 10 uur pas, en de tocht zou 160 km zijn. Het eerste stuk was over een grote weg naar de eerst volgende stad en dat was niet heel boeiend. Het volgende stuk was de Hai Van Pass die bekend is van Top Gear. En het was inderdaad een super mooi stuk om te rijden met hele gave uitzichten! Jammer genoeg was de pas zelf niet zo lang en reden we als snel weer op een drukkere weg. Daarna zijn we verder gereden, hebben we geluncht, geschuild voor de regen en zijn we naar een waterval geweest. Het laatste stuk was weer heel leuk langs allemaal kleine dorpjes. Alleen begon het ondertussen donker te worden en dat was wat minder. Maar gelukkig ging alles goed en kwamen we om kwart over 7 aan in het hostel. We waren alle drie goed moe en hadden last van onze kont, want 160 km ga je wel voelen. De volgende dag hebben we met een groepje uit het hostel een bezoekje gebracht aan de Imperial City van Hue. In de periode dat Vietnam een koninkrijk was was Hue de hoofdstad. Naast een bezoek aan de Imperial City hebben we die dag niet veel gedaan, want het was echt heel warm, 40 graden en een gevoelstemperatuur van 50 graden. Al aan het einde van de middag hebben we een bus genomen naar de volgende plek: Phong Nha.

Phong Nha
Na een busrit van een paar uurtjes kwamen we 's avonds aan in Phong Nha, het stadje dat bekend staat om zijn grotten. De volgende dag hebben 2 van die grotten bezocht. Voor deze grotten moest je een boot nemen en die bracht je dan naar één van de grotten waar je ook helemaal met de boot in ging. Voor de volgende grot moest we stuk met trappen omhoog klimmen. De grotten waren heel groot en indrukwekkend om te zien. Ze hadden alles ook mooi verlicht waardoor het er nog beter uitzag. Aan het einde van de middag hebben we nog de zonsondergang gekeken en dat was wel een van de mooiste die ik ooit had gezien! De volgende dag hebben we met een groepje een scooter gehuurd en zijn we naar 2 andere grotten gereden die iets verder in het national park liggen. De eerste was de Dark Cave. Eerst ging je met een zipline naar de overkant. Dan moest je een stukje zwemmen en kwam je bij de ingang. De grot zelf was niet zo mooi als de anderen, maar het was heel gaaf daar omdat je door allemaal modderige nauwe gangetjes liep en aan het einde was er ook een modderbad waar je in bleef drijven. Dat was een leuke ervaring. De Paradise Cave was de laatste grot en deze was heel erg mooi. Het was echt een enorme hal waar je 1 km in kon lopen en hij is nog langer, maar daar mag je niet zomaar komen. Daarna gingen we weer met de scooter terug naar ons hostel wat een mooie tocht was. Die avond namen we direct weer een nachtbus naar Tam Coc, een plaatsje in het noorden van Vietnam.

Dit waren mijn eerste twee en een halve week in het mooie Vietnam. Naast Nepal is het nu al mijn favoriete land van mijn reis. Nu ben ik heel benieuwd wat voor moois ik allemaal ga zien in het noorden tijdens mijn laatste 2 weken van mijn reis alweer!