Noord Vietnam: de laatste weekjes

30 juni 2016 - Den Hoorn, Nederland

Noord Vietnam: de laatste weekjes

Tam Coc
De nachtbus vanuit Phong Nha kwam rond 4 uur aan in Tam Coc en gelukkig konden we daar nog even slapen. Met zijn vijven hebben we scooters gehuurd en hebben we door de mooi omgeving gereden. Eerst hebben we een boottocht gemaakt waarbij we door een Vietnamees mannetje door de mooie omgeving werden geroeid. De smalle lage grotten waren leuk waar we doorheen voeren en het was super knap hoe onze roeier de boot zonder te stoten er doorheen manoeuvreerde. 'S middags zijn we nog naar een tempel geweest en we hebben de dag afgesloten met een biertje bij een klein tempeltje boven op de berg met een geweldig mooi uitzicht. Verder is er in Tam Coc niet zoveel te beleven, dus de volgende ochtend hebben we de lokale bus naar Hanoi genomen wat verbazingwekkend soepel ging. Met een taxi zijn we naar het busstation te gaan en daar konden we direct instappen in een bus die op het punt stond te vertrekken. 3 uur later waren we alweer in Hanoi.

Ha Giang en Dong Van
In Hanoi hebben we de tickets geboekt voor de slaapbus naar het niet-toeristische uiterste noorden van Vietnam. Ik was eerst van plan om naar Sapa te gaan, de stad in de rijstvelden waarvan uit bijna elke toerist die Vietnam bezoekt een trekking doet. Het ziet er geweldig mooi uit daar, maar er zijn dus veel toeristen. Van een aantal backpackers had ik gehoord dat het uiterste noorden van Vietnam nog mooier is en dat het helemaal niet toeristisch is omdat dit grensgebied met China pas 5 jaar open is voor toeristen. Ik had wel zin in wat avontuur en samen met de Nederlandse jongens Job en Bas ben ik dus naar het noorden afgereisd. In de stad Ha Giang konden we onze grote backpacks achterlaten zodat we alleen met onze kleine tas hoefden te reizen. Hier hebben we scooters gehuurd die nog maar 12 km op de teller hadden staan, dus dat reed wel lekker! Omdat we echt de bergen in gingen hadden we een semi automatische scooter. Het schakelen was eerst wel even wennen, maar dat ging gelukkig snel als vanzelf. Op de eerste dag hebben we 140 km gereden van Ha Giang naar het plaatsje Dong Van. Het was een hele gave tocht met super mooie uitzichten. Elke 5 minuten had ik wel bijna willen stoppen om een foto te maken. Het was ook heel leuk om de mensen in hun traditionele kleding bezig te zien met hun dagelijkse werkzaamheden. Het was echt genieten! In Dong Van hebben we in een guesthouse geslapen waar een Nederlandse jongen tijdelijk werkte, dus die heeft ons heel fijn kunnen helpen met het organiseren van de trekking en de route die we terug naar Ha Giang konden nemen. De volgende 2 dagen hebben we samen met nog 2 anderen een trekking gedaan. Dat ging dwars door de rijst- en maïsvelden waar de locals hard aan het werk waren en onderweg stopten we in verschillende dorpjes waar we om 10 uur al aan de zelf gebrouwen wijn zaten wat meer op whisky lijkt. Na 30 km lopen kwamen aan in het dorpje waar we bij mensen thuis gingen slapen. Samen met de familie hebben we gegeten en daarna hebben we met onze gids en de man des huizes nog wat kaartspelletjes gespeeld waarbij de verliezer een shotje local wijn moest drinken. Ik kan je vertellen dat je dan heel hard je best doet om niet te verliezen, want als je al flink wat shotjes tijdens het eten op hebt (ze houden hier echt van drinken), dan hoef je op een gegeven moment echt niet meer. De volgende dag zijn we verder gelopen langs nog meer mooie uitzichten. Ook werden we uitgenodigd om ergens te blijven eten. Ze gingen speciaal voor ons koken en maakten black pork klaar, een traditioneel gerecht uit die regio van pork die ze heel lang op zolder hebben laten drogen. Dat was een bijzondere ervaring. Daarnaast heb ik nog heel even in China gestaan, want we waren tot de Chinese grens gelopen. De volgende dag hebben we op de motor een rondje in de omgeving gemaakt. De laatste dag zijn we via een andere weg terug gereden naar Ha Giang. Ook dit was weer een hele mooie route om te rijden waarbij we vaak hebben stil gestaan om van het uitzicht te genieten en een foto te maken. Vooral het stuk van Dong Van naar Meo Vac was heel erg mooi en staat ook bekend als een van de mooiste wegen ter wereld. Het waren 5 hele gave dagen in het uiterste noorden van Vietnam en ik kan echt iedereen aanraden om hier naartoe te gaan. Het was heel leuk om te ontsnappen aan de toeristen en het echte Vietnam te ervaren.

Halong bay
Vanuit Ha Giang heb ik de nachtbus terug naar Hanoi genomen en vanuit Hanoi die ochtend vroeg direct door naar Cat Ba, het grootste eiland van Halong Bay. Daar heb ik de rest van de dag heerlijk op het strand gelegen en mijn boek gelezen. Daar was ik echt aan toe, wat tijd voor mezelf en even lekker relaxen. De laatste 3 weken heb ik de hele tijd met mensen samen gereisd wat super leuk was, maar dan weer even wat tijd voor jezelf en dat je zelf kan beslissen wat je wilt doen was fijn. Toen ik alleen reisde in Thailand, Laos en Cambodja leek het mij heel fijn om een langere tijd met iemand samen te reizen zodat je niet op elke plek nieuwe backpackers moet ontmoeten om dingen samen mee te doen. Maar toen ik samen reisde zag ik wel wat de voordelen waren van alleen reizen. Je kan namelijk alles zelf beslissen, je hoeft met niemand te overleggen of rekening te houden. Ik heb dus ervaren hoe het allebei is en zowel het alleen als samen reizen heeft zijn voor- en nadelen. Het is allebei leuk en het leukste is als het elkaar afwisselt :). De volgende dag heb ik een boot tour gedaan door Halong Bay wat leuk was. Ook dit was weer lekker relaxen in de zon, genieten van het mooi uitzicht, kanoën en zwemmen. Ik heb me die dag prima vermaakt. Ik moet wel zeggen dat ik blij was dat ik maar 1 dag ben gegaan. Halong Bay is wel mooi, maar zeker niet het mooiste wat ik tijdens mijn reis heb gezien. De laatste dag op Cat Ba heb ik mijn laatste kans gegrepen om nog dat laatste beetje extra bruin te worden voordat ik weer in Nederland ben. Ik heb weer heerlijk op het strand gelegen en niks gedaan. Zo met het einde van mijn reis in zicht was ik verzadigd met het zien van mooie natuur en heb ik de rest van het eiland gelaten voor wat het was.

Hanoi
Mijn laatste dagen van 5 maanden durende reis door Azië heb ik doorgebracht in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Netals Ho Chi Minh is het een grote stad, maar ik vond het er wel iets gezelliger dan Ho Chi Minh. Vooral de Old Quarter met alle leuke cafeetjes, winkeltjes en smalle straatjes was leuk om doorheen te dwalen. In Hanoi ben ik naar een aantal musea geweest en heb ik lekker gegeten bij verschillende streetfood kraampjes. Ook kon ik nu eindelijk souvenirs en andere dingetjes kopen om mee naar huis te nemen, want nu hoefde ik er niet meer mee te slepen. Na 5 maanden alleen maar kijken, kijken, kijken en niet kopen, kon ik nu wel alles kopen. Ik had al van alles bedacht wat ik wilde kopen, maar als je ergens naar zoekt kan je het nooit vinden. Ik heb niet alles kunnen vinden in Hanoi wat wilde, maar wel genoeg zodat ik tevreden naar huis kon gaan :).

Na me 2 dagen in Hanoi vermaakt te hebben was de tijd dan gekomen dat mijn vliegtuig naar Nederland vertrok. Dat was wel een gek idee na 5 maanden reizen. De 5 maanden zijn echt voorbij geloven. Hoewel ik heel veel heb gezien en heb meegemaakt voelt het niet alsof ik 5 maanden ben weg geweest. Maar ik moet wel zeggen dat ik zin had om naar huis te gaan en na een jaar andere dingen te hebben gedaan weer een normaal studentenleventje te hebben. Het reizen was super gaaf, maar het is ook vermoeiend, iets waar ik van te voren niet bij stil had gestaan. Je bent constant bezig met hoe je bij je volgende bestemming en wat je daar gaat doen. Het is echt iets anders dan gewoon vakantie vieren. Zeker de laatste 2,5 maanden toen ik alleen reisde merkte ik dit. Je moet namelijk alles zelf beslissen wat je gaat doen. En je als je dingen met mensen samen wilt doen, moet je sociaal zijn en heel vaak hetzelfde gesprekje voeren. Daarnaast heb ik al mijn kleren na 5 maanden wel gezien en wil ik me weer echt een keer mooi aankleden. Soms probeer je dat wel met de kleding die je bij je hebt, maar na 5 minuten zweet je weer zo erg dat het mooie ook wel weer verdwenen was. Dat super warme weer van Azië ga ik dus ook missen als kiespijn. Ten slotte heb ik de mensen thuis stiekem ook wel gemist en heb ik heel veel zin om ze allemaal weer te zien en te spreken!
Het reizen is super leuk geweest en ik heb er 0,0 spijt van dat ik ben gegaan. Ik kan iedereen aanraden die er over nadenkt om te gaan reizen om gewoon te gaan. Je komt namelijk hele gave en mooie plekken, je ontmoet heel veel nieuwe mensen, je doet de leukste dingen, je leert over de wereld, jezelf en andere mensen, kortom een hele berg levenservaring die me nog heel vaak te pas gaat komen.

Als ik zo terug kijk op de landen waar ik ben geweest, dan kan ik het alsvolgt samenvatten:
India was super indrukwekkend. De manier waarop ze daar leven had ik nog nooit eerder gezien. Het nachtje slapen in de woestijn was wel het hoogtepunt samen met het super lekkere eten.
Hoewel de stage zelf in het kinderziekenhuis een beetje tegenviel was het heel leuk om 3 weken in een gastgezin in Kathmandu te wonen. De 15 daagse trekking over het Annapurna Circuit is voor mij wel het hoogtepunt van de 5 maanden. Het was daar zo ontzettend mooi en is gewoon heel leuk geweest. Thailand is wel het meest toeristische land waar ik ben geweest wat zowel voor- als nadelen had. Het halen van mijn duikbrevet op Koh Tao had ik echt niet willen missen, want wat was het leuk :).
Laos was een grote verassing. Ik had er niet zoveel van verwacht, maar ik heb me daar heel goed vermaakt. De natuur was daar zo mooi die ik het best hangend aan een zipline tijdens de Gibbon Experience heb ervaren.
Mijn verblijf in Cambodja was iets korter dan verwacht als gevolg van het slechte weer. Maar wat ik heb gezien was zeker de moeite waard en de dingen die ik heb geleerd over de gruwelijke geschiedenis van Cambodja zal ik niet snel vergeten.
Vietnam was een goede afsluiter van mijn reis. De diversiteit van dit land vond ik heel leuk: de grote steden Ho Chi Minh en Hanoi, kitesurfen in Mui Ne, canyoningen in Dalat, struinen door de straatjes van Hoi An, scooteren over de mooie weg naar Hue, de grotten van Phong Nha, het mooi landschap van Tam Coc, nog mooier scooteren in het uiterste noorden, een trekking door het authentieke Vietnam en relaxen in Halong Bay.

En als ik mijn hele reis moet samenvatten dan kan dat in één woord ONVERGETELIJK

1. Gerard en Lisette:
    30 juni 2016
    Welkom thuis na 5 maanden!