4 weken Thailand!

5 mei 2016 - Nong Khiaw, Laos

Wat vliegt de tijd! Het ene moment reis ik nog samen met Maike en neem ik afscheid van haar op het vliegveld van Kathmandu. Het volgende moment zit ik al weer in Laos en reis ik al weer bijna 4 weken alleen en zit Thailand er al weer op. Ik was van plan om elke 2 weken een blog te schrijven, maar ik kom gewoon tijd te kort. Ik heb het te druk met leuke dingen doen :). Daarom hier mijn blog over 4 weken Thailand.

Bangkok
Mijn reis alleen begon in Bangkok. Van veel mensen hoor je dat het een super drukke stad is, maar ik vond het alles meevallen. Ik denk dat dit zeker komt doordat ik de steden in India heb gezien. Die zijn namelijk echt druk en hectisch. Bangkok is wel echt een grote stad, maar alles is er zo goed georganiseerd dat het niet uitmaakt. Nadat ik s nachts was aangekomen met het vliegtuig heb ik eerst geslapen en de volgende dag besloot ik relax dagje te houden. Ik ben naar Kao San road gelopen, de backpackersstraat van Bangkok, en het zag eruit zoals ik had verwacht. Overal liepen toeristen, er waren heel veel restaurants en barren en overal op straat werd leuke kleding verkocht. Als ik de volgende keer op reis ga dan weet ik al dat ik met een lege tas weg ga en dat ik al mijn kleren daar koop :). Ook waren er heel veel massage en beauty salons. Ik heb mezelf daarom ook maar verwent en ben naar de kapper geweest en ik heb manicure en pedicure laten doen. Voor een massage had ik geen tijd meer, dus dat komt nog wel. 'S avonds ben ik met de boot naar China Town geweest en heb daar gegeten met 3 Thaise studenten. Daarna ben ik met mensen uit mijn hostel weer naar Kao San road gegaan en daar een drankje gedronken en een dansje gedaan.
De volgende dag stond een fiets tour door Bangkok en de omgeving op het programma. Het bedrijfje waar bij ik het had geboekt, Co van Kessel, is Nederlands en mijn hele groepje bestond die dag dan ook 8 Nederlanders. Dat was erg gezellig! Eerst hebben we door Bangkok zelf gefietst, daarna gingen we met de trein naar iets buiten de stad, na een heerlijke lunch zijn we verder gefietst en uiteindelijk zijn we met de boot terug gevaren naar Bangkok. Om de dag goed af te sluiten hebben we 's avonds nog met zijn allen gegeten. Deze fiets tour kan ik echt iedereen aanraden!
De dag erna heb ik de grootste en bekendste tempels in Bangkok bekeken en ben ik naar het Grand Palace, een groot complex met koninklijke gebouwen en een aantal tempels, gegaan waar het echt stikte van de Chinese toeristen. Het was mooi om te zien, maar na 3 uur daar te hebben rond gelopen was ik wel weer klaar met de drukte. Met de boot (echt het perfecte vervoersmiddel in Bangkok want het is snel en er gaat een lekkere wind door je haren) ben ik nog naar 2 grote en bekende tempels geweest. Daarna ben ik nog naar een grote shopping mall geweest, want ik was wel benieuwd hoe dat er uit zou zien. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je echt alles in Bangkok kan kopen.
Op mijn vierde dag in Bangkok ben ik met de trein naar Ayuttaya gegaan. Dit is de oude hoofdstad van Thailand en er staan veel mooie oude tempels. In de trein had ik een Duitse jongen en meisje ontmoet die er ook voor één dagje naartoe gingen en samen met hen heb ik een fiets gehuurd en hebben we een rondje gefietst langs tempels en de meesten bekeken. Die avond vertrok om 7 uur mijn nachtbus naar Kao Sok national park. Ik wilde eigenlijk met de trein gaan, maar die was al helemaal vol geboekt ivm het Thais nieuwjaar dat eraan zat te komen. Maar deze nachtbus was ook helemaal prima, de stoelen waren groot en ik had er zelfs 2 voor me alleen.

Kao Sok National Park
Via een vriendinnetje had ik gehoord dat het leuk was om hier naartoe te gaan en dat klopt helemaal! Ik ben blij dat ik het niet heb overgeslagen. Eenmaal daar aangekomen heb ik eerst een leuke plek om te slapen gezocht en die waren daar genoeg. Na een lekkere lunch van path thai (eindelijk heb ik het nationale gerecht gegeten) heb ik heerlijk in de hangmat gerelaxt en mijn plannen gemaakt voor de komende dagen. Aan het einde van de middag ben ik met nog 2 Nederlanders een stukje gaan mountainbiken door het national park. Het was inmiddels wel iets afgekoeld, maar het fietsen was nog steeds lekker zwaar in de hitte.
De volgende 2 dagen stond er een tour door het Kao Sok national park en het Lake op het programma. We gingen eerst met een busje naar het meer en vanaf daar gingen we een boot op waar we een mooie tocht mee maakten over het meer. We eindigden bij een groep drijvende bamboe hutjes op het water waar we die nacht zouden slapen. Na een lekkere lunch en een duik in het meer (ik wilde een verfrissende duik schrijven, maar zo verfrissend was het niet. Het water was namelijk behoorlijk warm!) hebben we een hike gedaan naar een cave. Dit was een leuke tocht. We moesten verschillende keren door een riviertje baden en op sommige plekken in de grot kwam het water tot aan je kin en moest je zwemmen. Dat was was een leuke ervaring :). Verder zaten er ook vele spinnen en vleermuizen in de grot. Na het avondeten gingen we ook nog een stukje met de boot varen als 'night safari'. Natuurlijk geen dier gezien, maar de sterrenhemel was erg mooi. De volgende ochtend hebben we heel vroeg een 'morning safari' gedaan en een korte hike naar een uitzichtpunt. Na een laatste duik en de lunch zat het er al weer op en werden we terug gebracht naar ons hostel. Samen met de 2 Nederlanders waarmee ik ook de tour heb gedaan, heb ik die middag ook direct een mini van genomen naar Krabi, mijn volgende bestemming.

Krabi en Tonsai Beach
Na een lange rit waren we s avonds eindelijk aangekomen in Krabi. We hadden echt mega honger en zijn wat gaan eten op de night market. Tot nu toe heb ik erg lekker gegeten in Thailand, maar dit keer kwam het neer op een bordje droge rijst met 2 zielige garnaaltjes. Dus moest ik maar een nutella banana pancake nemen als toetje en dat was geen straf.
De volgende ochtend ben ik eerst naar de stad Ao Nang gegaan om te kijken hoe het water festival daar werd gevierd. Het was echt één gekkenhuis, want overal liepen mensen met waterpistolen en stonden mensen bij grote bakken water om alles en iedereen wat langs kwam nat te maken. Ik had niet zoveel zin in al die drukte, dus heb ik de boot naar Tonsai Beach genomen, het strandje naast het bekende Railay Beach. Hier was het lekker rustig en de hing een hele chille hippie sfeer door alle rotsklimmers die daar verbleven. Die dag heb vooral gerelaxt op het strand en ben ik naar Railay Beach gelopen.
De volgende dag heb ik een ochtendje rots geklommen. Dat was echt super gaaf! Ik had het al een tijdje niet gedaan, dus ik was even vergeten hoe zwaar het was. Na 5 verschillende routes omhoog te hebben geklommen was ik helemaal moe. Er zat geen druppeltje energie meer in mijn armen en benen. Daarom heb ik de rest van de middag heerlijk op het strand gelegen voordat ik met de boot weer terug naar Krabi ging.

Koh Tao
Na nog een nachtje in Krabi te hebben geslapen, ben ik de volgende dag met de bus en boot naar Koh Tao gegaan. Dat was me het tochtje wel. 'S ochtends om 6 uur was ik vertrokken en om 3 uur was ik eindelijk op Koh Tao. Ik had van te voren wat gelezen over verschillende duikscholen, maar er zijn er zo veel. Uiteindelijk heb ik er een paar gekozen en daar ben ik langs gelopen. Alle duikscholen boden ongeveer hetzelfde aan voor dezelfde prijs, dus toen ik bij de laatste was na een flink stuk lopen besloot ik dat die het zou worden. Het zag er namelijk goed uit, 4 nachten op het resort waren bij de prijs inbegrepen en een vriendinnetje had daar ook haar duikcursus gedaan en dat was goed bevallen. Er was nog plek om de volgende dag te beginnen, dus dat besloot ik maar te doen. Dit betekende wel dat ik hard aan de slag moest, want voor de volgende dag moesten we 3 filmpjes bekijken van een uur en daar vragen over maken. Na wat te hebben gegeten ben ik aan de slag gegaan en 3 uur later kon ik totaal uitgeput van de lange dag eindelijk gaan slapen.
De volgende ochtend begon mijn PADI open water diving course dan echt. Ik zat samen met een leuk Duits koppel in groepje en onze duikinstructor Frank was een Belg en werkte al 20 jaar als duik instructeur. Gezellig klein groepje en goede instructeur, beter kon niet! We begonnen die ochtend met theorie en na de lunch gingen we het zwembad in met ons duikpak om dingen te oefenen. De theorie was gelukkig niet moeilijk en ging lekker vlot. Ook alle oefeningen in het zwembad hadden we snel onder de knie. Alleen had ik moeite met 1 bepaalde oefening, namelijk het vol laten lopen van je masker met water en hem dan weer leeg krijgen. Dit vond ik echt een heel vervelend gevoel en ik raakte een beetje in paniek. Even dacht ik dat duiken niks voor mij was. Gelukkig bleef Frank heel rustig en oefenden we het nog een paar keer. Het ging al iets beter en morgen zouden we het nog een keer proberen, want inmiddels was de zon al aan het ondergaan. Om half 8 hadden we al onze spullen opgeruimd en konden we dan eindelijk gaan eten. Nadat we gezellig met zijn drieën hadden gegeten, moesten er ook vandaag nog 2 huiswerk filmpjes worden gekeken. Net als gister viel ik daarna als een blok in slaap.
Dag 2 van de duikcursus begon met het bespreken van het huiswerk en daarna hadden we direct het examen, dan waren we daar maar vanaf. Het examen was heel gemakkelijk na het zien van alle filmpjes en we hadden het alle 3 dan ook ruim gehaald. Om nog even de laatste dingen te oefenen zijn we nog het zwembad in gegaan. Nu lukte de oefening van water in mijn bril laten lopen en het er weer uit krijgen wel en vol vertrouwen stapte ik middag de boot op voor mijn eerste 2 duiken in open water. En dat was echt gaaf! Onder water oefenden we nog verschillende skills en onder tussen zagen veel verschillende soorten vissen en mooi koraal. Tussen de 2 duiken door stond er fruit klaar op de boot en was drinken en koekjes. Om te vieren dat we ons examen hadden gehaald en dat de duiken goed waren gegaan, zijn we die avond onbeperkt pizza gaan eten. Ohhh, dat was echt lekker!
Omdat we ons theorie examen al hadden gedaan konden we de volgende dag eindelijk uitslapen, want we gingen pas om 12 uur de boot op voor al weer de laatste 2 open water duiken van de cursus. Ook deze duiken gingen helemaal goed en waren erg leuk. Als klapper op de vuurpijl zagen we nog een schildpad voorbij zwemmen. Als afsluiter hebben we met zijn allen nog een biertje gedronken op het strand en genoten van een hele mooie zonsondergang. Wat was die duikcursus leuk!
De laatste dag op Koh Tao heb ik samen met de 2 Duitsers uit mijn groepje een scooter gehuurd en hebben we verschillende strandjes op het eiland bezocht waarbij het ene strand nog mooier was dan de ander. Ook hebben we nog wat gesnorkeld en alleen al met snorkelen kan je hier op Koh Tao zoveel mooie vissen zien. Dit was echt een heerlijk relaxt dagje en ik kan Koh Tao echt aan iedereen aanraden. Ik vond het een geweldig eiland.

Koh Phangan
De volgende dag ben ik met de boot naar Koh Phangan gegaan. Die middag heb ik lekker op strand vlak bij het hostel gelegen en een potje beach volleybal gespeeld. 'S avonds ben ik met een gezellige groep uit het hostel gaan eten op de night market in Tonsala. Dat was heel leuk, want iedereen kon kiezen wat die wilde en dan kan je vervolgens met zijn allen aan lange tafels eten. Daarna ben ik nog met een paar naar een pre full moon party geweest, wat erg leuk was.
De volgende dag ben ik met 2 Duitse meisjes met de scooter naar een heel mooi strand gereden. De scooter is hier echt het ideale vervoersmiddel, want je bent lekker vrij, het is niet zo warm en je ziet veel van de omgeving. De rest van de dag hebben we niet veel meer gedaan dan gezwommen, gelezen en gekletst op een heel mooi strand. Een prima dagje. Eenmaal terug in het hostel gingen we ons klaar maken, want straks was de full moon party en om 12 uur was ik jarig! Het hostel had een bbq georganiseerd en er was fluoriserende verf, dus het was een gezellige boel in het hostel. Nadat we allemaal tevreden waren over hoe we ons hadden versierd met de verf en na een paar cocktails, hebben we de taxi genomen naar het strand van de full moon party. Het was er goed druk. Ik had verwacht dat het één groot feest zou zijn op het strand, maar elke strandbar draaide zijn eigen muziek. Hierdoor kon je wel kiezen waar je het het leukst vond. Om 12 uur was ik toen ook nog eens jarig en de avond kon niet meer stuk!
Dat het een leuke avond was geweest merkte ik de volgende dag wel. Gelukkig stond er niks meer op de planning dan uitbraken op het strand en dat is ook goed gelukt. 'S avonds zijn we weer met een grote groep gaan eten op de night market en is er nog voor mijn verjaardag gezongen. Het was een andere verjaardag dan anders, maar ook een hele leuke!

Chiang Mai
De volgende dag was mijn vlucht naar de stad Chiang Mai in het noorden van Thailand en dat was wel een relaxte manier van reizen. Binnen 2 uur zat ik ruim 1300 km verder. Ik was flink moe toen ik in mijn hostel in Chiang Mai aankwam, dus na heerlijk te hebben gegeten (de beste vegetarisch hamburger ooit), ben ik op tijd gaan slapen.
Na lekker te hebben uitgeslapen, ben ik het oude centrum in gelopen en heb wat tempels daar bekeken. 'S middags heb een kookcursus gevolgd. Dat was echt leuk en lekker om te doen. Ze gebruiken hier behoorlijk wat ingrediënten, vooral groentes waar ik nog nooit van had gehoord. Mijn groene curry en kip cashewnoot vond ik vooral goed gelukt, dus die ga ik thuis nog een keer proberen te maken. Na de kookcursus zijn we met zijn allen naar de Sunday walking market geweest. Dit is een hele grote markt die elke zondag avond wordt gehouden en waar van alles wordt verkocht. Het leuke is dat er niet alleen toeristen zijn, maar ook heel veel lokale mensen. Mijn tas is al behoorlijk vol, dus ik heb me voor genomen op tot het einde van mijn reis niks te kopen en dat gaat tot nu toe best goed.
De volgende dag ben ik met een aantal meiden uit mijn hostel naar de grand canyon van Chiang Mai geweest. Dit is een oude afgraving buiten de stad die ze vol hebben laten lopen met water. In het water liggen allemaal bamboe vlotten waarop je lekker kan liggen. Ook zijn er op de kant ligplekken gemaakt om te zonnen en er is een hoog punt waar je vanaf kan springen het water in. Dit was een lekker relaxt dagje. 'S avonds zijn we met zijn allen wat gaan eten en daarna uit gegaan. Het was een hele gezellige avond! Het gekke hier is wel dat alles om 12 uur is afgelopen en sluiten ook echt alle kroegen.
Dat kwam voor mij wel goed uit, want de volgende ochtend ging ik mee met een activiteit van het hostel naar het Into the wild elephant camp. In Chiang Mai werden heel veel dingen met olifanten aangeboden. Ik wist niet goed wat ik hiermee moest, want het is gewoon het beste om de olifanten in het wild te zien (zoals ik ze in Kenia had gezien). Het olifanten ding waarvoor ik had gekozen was heel klein schalig. Het was een familie die 3 olifanten verzorgden, 2 volwassenen olifanten waar vroeger op gereden was maar nu gelukkig niet meer en een kleintje van 2 jaar. Na een lange en bochtige weg kwamen we aan bij de olifanten. We hebben ze eerst eten gegeven wat erg leuk was. Daarna hebben we ze met modder gewassen (en elkaar :)) en daarna hebben we met ze in de rivier gespetterd. Het was een leuke ervaring om zo dicht bij olifanten te zijn en ze zo voor een ochtendje te verzorgen. 'S middags ben ik samen met een Nederlands meisje uit mijn hostel naar de Doi Suthep tempel gegaan die bovenop een berg staat. Vanaf hier zou je een heel mooi uitzicht moeten hebben over de stad en de omgeving, maar helaas was het heel bewolkt. Gelukkig was de tempel ook de moeite waard.

Pai
Vanaf Chiang Mai heb ik een busje genomen naar Pai, het hippie stadje van Thailand. Er is niet veel bijzonders te doen, maar de relaxte sfeer en de vele leuke restaurantjes zorgen ervoor dat je je goed vermaakt. Samen met de Nederlandse jongen Lex die ik in het busje had ontmoet hebben we een scooter gehuurd en hebben 2 dagen de omgeving verkend. Zo zijn we naar de Pai canyon geweest, hele bijzondere smalle rotsen waar je overheen kan lopen en je de zonsondergang heel mooi kan zien. Ook zijn we naar 2 watervallen geweest, maar die zagen er iets anders uit gehoopt. Omdat we aan het einde van het droge seizoen zitten, was er gewoon geen water in de waterval! Ik kon me wel voorstellen hoe mooi het er uitziet als er wel water stroomt. Ook hebben we nog aan het zwembad gelegen wat echt nodig was in Pai. Het was er namelijk zo super warm dat het windje op de scooter niet eens meer verkoelend was maar gewoon schroeiend warm. Ik hoorde dat het toen 42 graden was! Ook heb ik in Pai nog Koningsdag gevierd. Met een grote groep Nederlanders hebben getoost op de koning en het was een hele leuke avond geworden met een beter temperatuurtje dan in Nederland. Op mijn laatste dag in Pai heb ik met 3 anderen de Lod cave bezocht. De scooter tocht van 2 uur er naar toe was erg mooi en het was leuk om meer van Thailand te zien. Ook de grot was gaaf, want samen met een lokale gids en een gaslamp voer je er met een bamboe vlotje doorheen.

Na Pai ben ik weer terug gegaan naar Chiang Mai en vanaf daar de bus gepakt naar Laos. Thailand was heel leuk en vooral het duiken behoort tot één van de hoogte punten van mijn reis tot nu toe. Nu ben ik heel erg benieuwd naar Laos en voor mooie avonturen me dat gaat brengen!