Laos, een grote verassing!

22 mei 2016

Dan zit ik al weer in de bus opweg naar het volgende land, Cambodja. De tijd is echt voorbij gevlogen in Laos terwijl ik er langer ben verbleven dan ik van te voren had gepland. Ik had van te voren gedacht dat ik 2 weken in Laos zou blijven, maar omdat het hier zo mooi groen was (wat ik niet had verwacht, want het noorden van Thailand was dor en droog) ben ik hier 3 weken geweest. Nu moet ik wel mijn plan voor Cambodja een beetje aanpassen, want nu heb ik iets minder tijd. Ik ga het zien hoe het uitpakt :)

Huay Xai
Ik begon mijn reis door Laos in het grensplaatsje Huay Xai. Hier is eigenlijk niets te beleven behalve de Gibbon Experience, waarbij je al wandelend en ziplinend door de jungle gaat. Toen ik hiervan hoorde via een vriendinnetje die het in oktober had gedaan stond dit direct op mijn lijstje om te doen in Laos. Hoe gaaf is dat om al ziplinend door de jungle te gaan en te slapen in een tree house heel hoog in de bomen met een geweldig uitzicht?! Ik had gekozen voor de 2-daagse Gibbon Experience en mijn verwachtingen werden meer dan waar gemaakt. De eerste dagen moesten we eerst een stuk bergopwaarts lopen en vervolgens kwamen we bij de ziplines. En die waren heel gaaf! Je vliegt echt door de jungle wat een leuk gevoel is en ondertussen heb je een geweldig mooi uitzicht. Na 9 ziplines, waarvan er eentje zelfs 500 m lang was, kwamen we aan bij onze tree house, een boomhut op 60 meter hoogte in een enorme boom. Het leuke is ook nog dat de enige manier om in de tree house te komen per zipline is. De rest van de middag konden we heerlijk relaxen in de tree house en genieten van het uitzicht. Het avond eten werd in de boomhut gebracht en was heel erg lekker. Ook het douchen in de tree house met dat uitzicht was een goede ervaring. Er was geen licht in de tree house, dus toen het donker was, was het redelijk snel tijd om te slapen. Na een storm- en regenachtig nachtje was het de volgende ochtend weer stralend weer en gingen we al ziplinend en wandelend verder naar het eindpunt. De Gibbon Experience was een hele leuke ervaring en mijn kinderdroom van slapen in een echte boomhut zoals Tarzan en Jane is nu ook uitgekomen.

Luang Namta
Toen ik terug was Huay Xai na de Gibbon Experience heb ik die middag direct een bus genomen naar Luang Namta, een plaats in het noorden van Laos. Ik was de enige toerist in de bus waardoor ik genoeg te zien had onderweg. Er was me verteld dat deze bus er 4 uur over zou doen, maar uiteindelijk deed hij er 6 uur over. Hierdoor kwam ik in mijn eentje om 10 uur aan op een busstation 10 km buiten de stad was waar ik moest zijn. Dat was geen pretje. Er was wel een meneer met een tuktuk die me naar de stad kon brengen, maar hij vroeg hetzelfde bedrag als ik voor de busrit had betaald. Dat was dus echt belachelijk en dat ging ik niet betalen. Maar daar stond ik dan wel, in het donker op een verlaten busstation. Ik besloot maar te gaan liften. Heel lang stopte er niemand, maar uiteindelijk wel 1 man op een scooter die me naar Luang Namta heeft gebracht. Ik was heel blij toen ik veilig en wel daar was aangekomen en ik besloot dat ik toe was aan een eigen kamer en niet een dorm, dus ik had die avond een luxe nachtje. De volgende ochtend ben ik gaan rondkijken voor een meerdaagse trekking door het National Park. Die dag vertrok er een leuke groep voor 1 dag kayakken en 1 dag hiken. Ik besloot me daarbij aan te sluiten, want de kans was groot dat er de volgende dag geen groep zou zijn voor een tour ivm het laagseizoen. Na snel mijn spullen te hebben gepakt vertrokken we. De eerste dag hebben we 22 km gekayakt door een hele mooie omgeving. Het kayakken zelf was niet echt uitdagend, maar dat maakte het niet minder leuk. Zo aten we onze lunch op de rivieroever van palmbladeren, bezochten we verschillende dorpjes en gingen we vaak zwemmen. Die nacht sliepen we in een dorpje dat pas sinds een paar jaar bereikbaar was per weg. Hier hebben we samen met de mensen gekookt, rijst whisky gedronken en geslapen bij mensen thuis op een dun matrasje op de grond. Het was een bijzondere ervaring. De volgende dag stond er een hike van 8 uur op het programma. Ik had er zin in om fysiek bezig te zijn en de eerste 3 uur waren erg leuk. We gingen vanaf de rivier omhoog de berg op waarbij we eerst over de landbouwgrond liepen en vervolgens de dichtbegroeide jungle in gingen waar de gidsen met een kapmes het pad moesten vrij maken. Na 3 uur lopen kwamen we bij een mooi uitzichtpunt en dat wqs echt de klim waard. Maar de 5 uur terug waren iets minder, want het was 5 uur lang door de jungle en dat was erg saai. Ik was de mooie uitzichten van mijn trekking in Nepal gewend en dan viel dit echt tegen. 5 uur lang alleen maar bomen en bosgrond, want je moest non-stop opletten waar je liep. Maar het was ook weer een ervaring en al met al heb ik 2 hele leuke dagen gehad met een hele leuke groep.

Nong Kiaw
Mijn volgende bestemming was Nong Kiaw, een klein dorpje aan de rivier midden in en bergen. Ik had al op internet gelezen dat het klein paradijsje was en dat klopte! Ik deelde samen met een Spaans meisje een bungalowtje aan de rivier met een hangmat, de perfecte plek om te relaxen. De volgende dag ben ik met het Nederlandse meisje Marije naar wat grotten gelopen en in de middag hebben we de boot naar het volgende dorpje Muang Ngoi genomen. Dit dorpje bestaat echt uit één straat en 2 jaar geleden was er geen elektriciteit. Maar de ontwikkelingen gaan hier zo hard dat er nu 24/7 elektriciteit en zelfs wifi is. Goed voor hen, maar wel jammer voor ons als toeristen. Ook hier hebben we lekker in onze hangmat voor onze bungalow gerelaxt, genoten van het uitzicht en lekker gegeten. De volgende dag maakte de mooie boottocht weer terug en aan het einde van de dag ben ik een berg opgeklommen naar het uitzichtpunt en daar van de zonsondergang genoten. Nong Kiaw en Muang Ngoi zijn 2 heerlijke plekken om tot rust te komen en te genieten van het mooie Laos.

Luang Prabang
De busrit van Nong Kiaw naar Luang Prabang was erg mooi en ging dwars door de groene heuvels. Ook de stad Luang Prabang, die op de UNESCO erfgoedlijst staat, is een mooie mengeling van Franse koloniale huizen en boedhistische tempels. Nadat we daar waren aangekomen heb ik 's middags een fiets gehuurd en langs de belangrijkste bezienswaardigheden gefietst. Ook heb ik een lekker croissantje gegeten bij een van de vele bakkertjes in de stad, een leuk overblijfsel van de Fransen. De volgende dag ben ik met een groepje naar de Kuang Si watervallen gegaan en dat viel niet tegen! Op foto's is het er echt super mooi en is het water helder blauw. Omdat de watervallen in Thailand zou waren tegengevallen had ik niet zoveel verwacht, maar niks was minder waar. De watervallen waren net zo mooi als de plaatjes en het water was heerlijk verkoelend wat echt nodig is met de temperaturen hier. De watervallen bestaan uit verschillende levels die allemaal even mooi waren en vroegen om een duik. We zijn ook helemaal naar de bovenkant van de waterval gelopen waar je een heel mooi uitzicht hebt over de waterval en de groene heuvelachtige omgeving. Halverwege die weg omhoog kom je ook langs een pad met een hekje en een bordje met 'danger, do not enter', maar dat moet je negeren en dan kom je bij de 'secret pool' halverwege de waterval die natuurlijk helemaal niet secret was maar perfect is om in te zwemmen. De watervallen van Luang Prabang mag je echt niet missen! De volgende dag heb ik een kajaktour gedaan over de Mekong river en naar de Boeddha cave waar duizenden Boeddha beeldjes stonden. Het was een hele leuke dag zo op het water met een gezellige groep. Tot nu toe was ik nog ziek geweest, maar die avond ben ik toch echt met flinke buikpijn mijn bed ingedoken. Dat was wel een slechte timing, want met de groep van het kayakken zouden we die avond samen gaan eten en daarna naar een bar gegaan. Maar helaas hoort dit erbij en mag ik van geluk spreken dat dit pas de eerste keer is dat ik ziek ben tijdens mijn reis.

Vang Vieng
Een andere hele mooie busrit was van Luang Prabang naar Vang Vieng, het dorpje dat bekend staat om het feesten en het tuben maar waar de natuur ook heel mooi is. Omdat het klimmen in het zuiden van Thailand zou goed bevallen was, besloot ik hier ook een ochtendje te gaan klimmen. Dit keer lagen de klimrotsen in de schaduw wat heerlijk was in die hitte. Ook deze keer was het erg leuk en het is goed om te merken dat het al makkelijker gaat (en dat ik achteraf een stuk minder spierpijn had). Misschien ga ik ook in Nederland iets van een indoor klimcursus doen. Als iemand mee wilt, laat het me weten :). Die middag zijn we met een groepje gaan tuben, met de binnenband van een vrachtwagen drijf je de rivier af en onderweg stop je bij de enkele bars die nog open zijn. Een aantal jaar geleden waren er langs route ontelbaar veel bars, maar door de vele doden zijn ze door de overheid van Laos allemaal gesloten. Aan de ene kant jammer, want als je er ronddobberd kan je je echt voorstellen hoe leuk het geweest moet zijn, maar aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk. De volgende dag ben ik met een Nederlands stelletje dat een wereldreis maakt een dagje met de scooter de mooie omgeving gaan verkennen. Eerst gingen we naar de Blue Lagoon waar ik hoge verwachtingen van had na de waterval bij Luang Prabang, maar dit viel wel tegen. Hierbij was de foto veel mooier dan in het echt en dreven er niet 50 Chinezen in met knal oranje zwemvesten in het water rond. De cave daar was wel weer heel mooi. Verder is het rond Vang Vieng heel mooi met de rotsige karstbergen, de rijstvelden en de dorpjes. Het noorden van Laos heeft me echt positief verrast met zijn enorm mooie natuur!

Vientiane
De volgende stop was Vientiane, de hoofdstad van Laos. De stad is klein (400.000 inwoners maar) en is verder niet heel bijzonder. Ik ben er daarom ook maar anderhalve dag geweest. Maar het was daarom wel een goede plek om even te relaxen, mijn dagboek bij te werken en dingen te regelen die ik nog moest regelen. Ook heb ik hier een fiets gehuurd en naar de Laos versie van de Arc de Triomf gegaan, wat tempels bekeken en een bezoek gebracht aan het COPE museum dat meer uitlegt over de bombardering van Laos tijdens de Vietnam oorlog. Per inwoner is Laos namelijk het meest gebombardeerde land ter wereld en dagelijks overlijden er mensen of raken mensen gewond en gehandicapt als gevolg van niet ontplofte bommen. Het was interessant om zo meer te leren over de geschiedenis van Laos.

Pakse
Van Vientiane heb ik de nachtbus genomen naar Pakse, een stad in het zuiden van Laos. Het midden van Laos heb ik zo overgeslagen, omdat er niet heel veel te doen is en mijn tijd ook beperkt is. In Pakse heb ik met 2 Nederlandse meiden een tweedaagse scooter tocht gedaan over het Bolaven plateau. De eerste dag hebben we 2 hele mooie watervallen gezien en heeft het heel hard geregend. Gelukkig zaten wij toen net ergens binnen wat te drinken, want het kwam echt met bakken uit de hemel. Tot nu toe heb ik nauwelijks regen gehad, maar vanaf nu wordt de kans groot dat er dagelijks een bui gaat vallen met het komende regenseizoen. Maar het fijne is dat na een bui hier de zon bijna altijd weer gaat schijnen. Hoe langer we reden hoe mooier de route werd. We kwamen langs typische Laos dorpjes en zagen meer van het gewone leven hier. We sliepen in een klein guesthouse en 's avonds aten we bij een plaatselijk restaurantje waar we aten wat de pot schafte, want een menu hadden ze niet. Dat was ook weer een leuke ervaring. De volgende dag was de route nog mooier en kwamen we nog langs 2 andere mooie watervallen. Na bijna 200 km op de scooter te hebben afgelegd kwamen we weer aan in Pakse. Daar had ik mijn eerste nare ervaring met een pinautomaat, want hij gaf te weinig geld. Gelukkig heb ik mijn pinpas nog wel en ging het niet om al te veel geld. Nu maar hopen dat ik het geld nog terug krijg.

Don Det
Het eiland Don Det was mijn laatste bestemming in Laos. Dit eiland is onderdeel van een gebied dat ook wel 4000 Islands wordt genoemd, omdat het een soort delta van de Mekong river is en daardoor bestaat uit heel veel kleine en grotere eilandjes. Mijn eerste dag hier heb ik niks gedaan, want ik had weer buikpijn. Waar het vandaan komt weet ik niet, want ik eet hier niet anders dan tijdens de rest van mijn reis. Gelukkig ging het de volgende ochtend een heel stuk beter wat erg fijn was, want ik ging die dag een kayak tour doen rond Don Det. We hebben langs leuke plekjes gekayakt, lekker gezwommen en in het water gespeeld met de locale kids, van een afstand dolfijnen gespot en een hele grote en mooie waterval bekeken. Het was echt een goed dagje en een leuke manier om meer van de omgeving te zien.

Na een busrit van meer dan 12 uur en een spannende grensovergang ben ik dan eindelijk in de stad Siem Riep in Cambodja aangekomen. Ik ben heel benieuwd wat Cambodja me allemaal gaat brengen. Laos was in ieder geval heel erg geslaagd!