India part 1: Delhi, Jaipur, Bikaner en Jaisalmer

6 februari 2016 - Jodhpur, India

Hier is dan mijn eerste blog van mijn 5 maanden durende reis door een deel van Azië.

Zondag 24 januari vertrok ik met het vliegtuig naar Delhi. Op wat moeilijkheden na om het vliegtuig in te komen is mijn reis goed verlopen. Ik kon namelijk bijna niet mee met het vliegtuig, omdat ik geen bewijs had dat ik het land uitging, omdat de bus die we van India naar Nepal pas 2 weken van te voren geboekt kan worden en ik had al een andere ticket van Nepal naar Thailand. Maar dat was allemaal niet genoeg. Dat was dus allemaal een beetje stress, maar uiteindelijk wel gelukt om een vlucht het land uit te boeken met de hulp van Roos. Natuurlijk is er daarna nooit meer naar gevraagd, maar helaas helaas niets aan te doen... Van het vliegveld naar het hostel ben ik met de metro gegaan. Ik kon ook met de taxi, maar als ik 5 maanden ga backpacken moet ik ook met een uitdaging beginnen! Het was heel leuk om Maike weer te zien in het hostel en we zijn direct op pad gegaan. We zijn naar een groot park in de stad, naar de Lodi Gardens en Humayan's Tumb, gegaan, wat super mooi was in de zonsondergang. Na 1 dag Delhi had ik wel gezien dat ze hele mooi gebouwen en rustige plekjes hadden in zo'n drukke stad. De volgende dag was het Republic Day, een nationale feestdag. Er was een grote militaire parade en een optocht van praalwagens uit de verschillende staten in India. We hadden verkeerd begrepen waar we het beste konden kijken, maar achteraf gezien hadden we geen betere plek kunnen bedenken. Wij waren op een plek waar wij de enige blanken waren en als de politie mannen vonden dat mensen te dichtbij kwamen dan werd er gezorgd dat ze wat afstand namen. Ook mochten wij bij de optocht helemaal vooraan zitten bij de kinderen, waardoor we alles goed konden zien, ook de soldaten in vol ornaad op kamelen. Door deze feestdag was de dag zelf en de dag erna van alles dicht waardoor we jammer genoeg niet het Rode Fort konden bezoeken. Wel zijn we nog naar de grootste moskee van India geweest, rond gelopen door alle kleine en drukke steegjes van Old Delhi. Vlak bij ons hostel stond een enorm grote en mooie tempel, Akshar Dham, waar elke avond een water licht show werd gegeven. Dat was heel gaaf!

De volgende dag gingen we samen met Jamie, een Canadees meisje, en Will, een Engelse jongen, naar de stad Jaipur en met hen hebben we de stad verkend. We sliepen daar in een heel leuk hostel met een gezellig dakterras en met zijn vieren hadden we een ruime kamer met eigen badkamer. We hadden daar één dag een tuktuk genomen die ons naar een aantal high lights van de stad bracht. We zijn naar het Water Palace (een paleis dat minder in een meer staat), naar het Amber Fort dat echt een geweldige ligging had midden op een berg en we eindigden in het midden van de stad waar we de Hawa Mahal hebben bezocht (het roze paleis waar de stad bekend om staat). Natuurlijk werden we door de tuktuk driver opgelicht, want we wilden nog naar Monkey Palace, maar volgens de tuktuk driver hadden we dat niet afgesproken... De volgende dag zijn we als nog naar Monkey Palace gegaan. Zoals de naam al zegt waren daar veel apen, maar ook de tempels waren erg mooi.

De trein van Jaipur naar Bikaner was nog een heel ding. De trein zou om 23:20 vertrekken, maar toen wij daar om elf uur aankwamen hoorden we dat de trein vertraging had en pas om 2 uur vertrok. Uiteindelijk vertrokken we pas om 5 uur en hebben we dus 6 uur (!) op het station moeten wachten. Dat was geen pretje, want we waren behoorlijk moe en we konden daar niet echt comfortabel zitten. De Indiërs lijken hier minder moeite mee te hebben. Zij nemen hele dekens mee en gaan daar gewoon op de grond liggen slapen. Toen we eenmaal in Bikaner aan kwamen hadden we allebei een dipje. We waren moe, hadden honger en echte India kwam binnen. India is echt overweldigend en zo anders dan de Westerse wereld en ook heel anders dan Kenia. Ze toeteren op straat echt non stop, alle mannen staan de hele dag op de grond te spuggen, het is er smerig, want ze plassen allemaal op straat, overal lopen koeien, iedereen wilt iets van je als toerist en nog heel veel meer. Daarentegen heb je hele mooie gebouwen, geweldige landschappen, leuke winkeltjes, vriendelijke mensen, schone hotels en nog veel meer. In Bikaner sliepen we in een guest house met maar 3 kamers, dus het was echt bij mensen thuis. Dat was wel heel leuk om zo te zien hoe het er bij een Indiaas gezin aan toe gaat. De eigenaar was ook heel aardig en heeft ons goede tips gegeven waar we het beste naar toe konden gaan. Hij had voor één dag een tuktuk voor ons geregeld die ons naar plekken bracht die we wilden en ons dus niet oplichtte. We hebben 2 hele mooie paleizen bezocht die nu zijn omgebouwd tot hotel, naar het Junagarh fort geweest dat in het midden van de stad staat en van binnen nog helemaal intact is en naar een soort kamelen boerderij waar we ijs van kamelenmelk op hebben, best lekker. Bikaner is een woestijn stad en dat merk je vooral s nachts, want dan is het behoorlijk koud. De volgende dag zijn we naar de rattentempel geweest en ja daar lopen echt duizenden ratten in een tempel! Men geloofd daar dat de ratten reïncarnaties van overledenen zijn en ze zijn dus heilig. Het was een bijzondere ervaring om daar rond te lopen. Voordat onze trein naar Jaisalmer vertrok hebben we heerlijk in zonnetje op het dakterras gerelaxt en genoten van het goede leven!

De trein van Bikaner naar Jaisalmer had gelukkig maar 45 minuten vertraging en dat wisten we nu van te voren omdat we een app hadden gedownload waarop we de actuele trein tijden konden zien. We hadden eigenlijk allebei een zitplek in een andere wagon, omdat dat de laatste plekken waren. Maar we hadden toch geprobeerd of we bij elkaar konden zitten en de Indiase familie die daar zat vond dat helemaal niet erg. Ze vonden het zelfs leuk dat wij als westerse meisjes bij gen zaten. Dit keer zaten we in de sleeper wagon waar je ook gewoon kan zitten als de bedden zijn ingeklapt. Deze klasse is goedkoper dan 3AC waarin we vorige keer zaten. Dat zie je direct, omdat het minder mooi is, maar dat merkten we ook, omdat het heel koud was. Er was dus geen airco, wat bij geen probleem vonden, maar dus ook geen verwarming! Hier in India betekend airco dus 2 verschillende dingen. De woestijd stad Jaisalmer is echt een stad uit een sprookje en ik kan iedereen aanraden die naar India gaat om naar deze stad te gaan. Maar misschien niet in de zomer als het hier rond de 40 graden is. We sliepen in het fort in een heel leuk hotelletje, Desert Boys Guesthouse. We een heerlijk ruime kamer met een super zacht bed, genieten! Hier hebben een 2-daagse safari door de woestijn gedaan. Samen met 3 italiaanse vrouwen vertrokken we per jeep 70 km de woestijn en onderweg bezochten we een aantal woestijn dorpjes waar ze speciaal voor ons Chai gingen maken, heel lief. Het laatste stuk naar onze overnachtingsplaats ging per kameel (waar ik nu nog steeds pijn in mijn billen van, wat zitten die beesten oncomfortabel haha). Vanaf de zandduinen hebben we de zonsondergang bekeken en heel veel foto's gemaakt. Super mooi was dat. Daarna hebben we bij het kampvuur gegeten en gingen de mannen voor ons zingen en muziek maken. Het was heel gaaf om als enige in de wijde omtrek onder de sterrenhemel te overnachten. Zo veel sterren had ik nog nooit gezien. Comfortabel was het niet (zand voelt na een tijdje echt als beton, zeker met het gewicht van 4 dikke dekens op je), maar dat was het dubbel en dwars waard! Na te zijn wakker geworden door een hele mooie zonsopgang met een kopje Chai in de hand hebben we ontbeten en zijn we met de jeep weer terug naar Jaisalmer gegaan. Verder hebben we lekker gewinkeld in de vele toeristen winkeltjes, rondgedwaald door alle kleine steegjes van het fort, gerelaxt in de zon op het dakterras, gewaterfietst over het Gadii Sagar Lake, een haveli (oud en heel mooi Indiaas huis) bezocht met een leuke rondleiding, de zonsondergang bekeken bij Bada Bagh (allemaal graftempeltjes op een berg) en genoten van een heerlijke massage.

Tot nu toe vond ik Jaisalmer de leukste stad. Dat komt vooral doordat we in een super leuk hotel in het fort sliepen en ook doordat het niet zo'n grote en drukke stad was. Op dit moment zitten we in de trein op weg naar de stad Jodhpur, ook wel blauwe stad genoemd.

1. Opa en Oma:
    6 februari 2016
    Leuk zeg dat reisverslag .Wat zien jullie veel van de wereld .
    Geniet er van en groetjes van ons Opa en Oma .